Sorting by

paaskaars versieren 4

Je eigen paaskaars versieren in de 40-dagentijd

Paaskaars/geloofskaars versieren
Een kaars aansteken is vaak méér dan het lijkt: het is een teken van hoop en verlangen, van verbondenheid en meeleven. In deze workshop versieren we een tonkkaars, (25 cm hoog en 8 cm dik), met gekleurde was en maken zo onze eigen paaskaars met symbolen die verwijzen naar ons eigen persoonlijke geloof. De eerste kaars is als voorbeeld neergezet. De tweede foto zijn de kaarsen die de cursisten gaan versieren. De derde en vierde foto’s dienen ook als voorbeeld.

Wat gaan we precies doen
Tijdens de Veertigdagentijd wordt aan gemeenteleden de mogelijkheid geboden om een eigen PAASKAARS te versieren – voor het gebruik THUIS.
In een serie van 4 workshops en het gezamenlijk bezoeken van de kerkdienst op Goede Vrijdag, kunnen we creatief aan de slag. We bezinnen ons op wat ons eigen geloofsthema is, de rode draad door ons geloofsleven; op basis van Bijbelverhalen.
Wij zoeken een symbool voor ons persoonlijk thema en brengen dit over op een dikke kaars met behulp van acrylverf. Je hoeft niet vaardig te zijn met kwast en verf: middels handige hulpmiddelen wordt je geholpen het symbool op de kaars aan te brengen. Aan het eind van iedere workshop staan we stil bij de verhalen die tijdens de workshop boven zijn komen drijven, welke symbolen de verhalen weergeven en sluiten we de dag af met een gezamenlijk korte viering.
: Ieder maakt een eigen unieke persoonlijke kaars

Programma:  een stilteviering, uitleg over de symboliek van kaarsen en betekenis van het Licht in het christelijk geloof,praktische aanwijzingen voor het werken met de was en met kleur,ieder werkt aan de eigen kaars,we bekijken elkaars resultaat,ter afsluiting een gezamenlijke viering en broodmaaltijd met soep en zelf meegebracht brood.

Resultaat: Ieder gaat met een eigen kaars naar huis op Goede Vrijdag

Plaats:  PKN Grijpskerk e.o. – De Wingerd , Nicolaas Grijpstraat 26 – Grijpskerk

Data en tijden:
5 maart, 12 maart, 19 maart, 26 maart 2024 – op 29 maart, Goede Vrijdag, gezamenlijk samen naar de viering in de kerk.
Aanvang:13:30 uur – eind ± 15:30 uur

Gebed bij meditatieve viering ‘Workshop Paaskaars versieren 2024’ , PKN Grijpskerk
God van genade en trouw,
Ik dank U voor de weg van Jezus Christus.
Voor zijn rondwandeling hier op aarde.
Voor de tekenen die Hij oprichtte.
Voor zijn weg naar het kruis – zijn lijden en sterven.
Zijn opstanding uit de dood.
Ik dank U voor deze tijd van het kerkelijk jaar, waarin we Christus op deze weg volgen.
Laat het voor mij een tijd zijn van concentratie, van nieuwe toewijding.
Een tijd die me verbindt aan Christus.
Zodat mijn liefde tot Hem weer opvlamt.
Laat het tegelijk ook een tijd zijn die me midden in de wereld zet.
Zodat mijn oren beter luisteren naar wat de ander echt nodig heeft.
Zodat mijn handen het goede doen.
Zodat mijn woorden mensen bemoedigen.
Zodat mijn voeten de goede wegen gaan.
Tot uw eer, en tot zegen voor de mensen die U op mijn weg brengt.
Door Jezus Christus, onze Heer.
[Gehaald uit Petrus in het land]- t.b.v Workshop Paaskaars versieren 2024,
PKN Grijpskerk

Info: – Saskia Treu: 0684669324 –

Hierbij een impressie van de cursisten die druk bezig zijn met de “aankleding” van de kaarsen.